Förtroendekris i Härnösand när MP drar tillbaka stödet och KD lämnar majoriteten

Miljöpartiet i Härnösand saknar förtroende för kommunstyrelsens ordförande och Kristdemokraterna lämnar majoriteten.
Förtroendet för kommunstyrelseordföranden ifrågasätts
Miljöpartiet i Härnösand meddelar att partiets förtroende för kommunstyrelsens ordförande Jonas Bergström (S) är förbrukat, och samtidigt lämnar Kristdemokraterna den styrande majoriteten. Beskedet, som rapporterat av SVT, ges med hänvisning till bristande förankring och samverkan inom den nuvarande majoriteten.
Miljöpartiet uppger att samarbetet med Socialdemokraterna inte fungerat som överenskommet och att beslut fattats utan förankring hos samarbetspartierna. Den utlösande händelsen anges vara att ordföranden utan dialog informerat kommundirektören om att han vill avsluta dennes anställning, vilket enligt MP har skadat tilliten. Partiet utesluter inte ett framtida samarbete under förändrade omständigheter. Kristdemokraterna anger också bristande förtroende och samverkan som skäl till att lämna majoriteten, men framhåller att beslutet inte grundar sig i politiska sakfrågor.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


