HärnösandsNytt

Gula bänkar ska bryta tystnaden om psykisk ohälsa

En gata i en stad med byggnader på båda sidor. Personer syns gående och sittande på bänkar. Det finns skyltar, blommor och butiksfönster. En stor byggnad i bakgrunden är synlig under en blå himmel med moln.
Illustrationsbild: JOHAN BJURER - Mostphotos

Gula bänkar i Västernorrland ska uppmuntra samtal om psykisk hälsa och minska stigma och ofrivillig ensamhet.

Annons

Gula bänkar för samtal om psykisk hälsa i Västernorrland

Gula bänkar har satts upp i flera kommuner i Västernorrland för att få fler att stanna upp och prata om psykisk hälsa, enligt SVT. Initiativet är ett samarbete mellan Hjärnkoll, regionen och kommunerna och bänkarna ska fungera som en symbol och en trygg plats för samtal om ofrivillig ensamhet och psykisk ohälsa.

Regionen har placerat bänkar i Ånge, Härnösand, Kramfors, Sundsvall, Timrå, Örnsköldsvik och Sollefteå för att uppmuntra människor att hälsa på varandra och öppna för samtal som kan minska stigma. På torget i Härnösand mötte SVT en person som tidigare haft psykisk ohälsa och som nu föreläser om sin väg tillbaka efter ett suicidförsök, i samarbete med Hjärnkoll.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle